Válka na Ukrajině vyhnala z domovů miliony lidí. Mezi nimi jsou i studenti, kteří museli náhle přerušit své vzdělávání a hledat útočiště v sousedních zemích. V Moldávii, zemi s omezenými zdroji, se ocitli před nelehkým úkolem: nejen pokračovat ve studiu, ale také se sžít s novým prostředím, kulturou a akademickými zvyklostmi.
Právě těmto mladým lidem je určen rozvojový projekt „Supporting Ukrainian Refugees through Academic Collaboration between Universities in Moldova and the Czech Republic“, který se financovaný Českou rozvojovou agenturou a jeho hlavní řešitelkou je Tatiana Alexiou Ivanova. Jeho cílem je poskytnout ukrajinským studentům podporu při odborném i osobním rozvoji, pomoci jim v sociálně-kulturní adaptaci a současně posílit spolupráci mezi moldavskými a českými univerzitami. Důležitou součástí je i prohlubování spolupráce mezi univerzitami. Česká zemědělská univerzita v Praze (CZU) a tři moldavské univerzity – Technická univerzita Moldavska (UTM), Státní univerzita Moldavska (USM) a Pedagogická univerzita „Ion Creangă“ (UPSC) – společně vytvářejí platformu pro dlouhodobé akademické partnerství.
V září 2025 se do projektu zapojily Petra Chaloupková a Olga Leuner, které se v Kišiněvě zúčastnily mezinárodní vědecké konference „Higher Education: Traditions, Values, Perspectives“ s příspěvkem „Effective Communication for Collaborative Learning and Innovation in Multicultural Environment“ a společně s Ksenií Paramonovou vedly workshopy pro studenty. Ve dnech 20. až 24. září pak proběhlo celkem šest workshopů s názvem „From Classroom to Career: Enhancing Collaboration through Effective Communication“, které se zaměřily na praktické dovednosti, které mladí lidé potřebují při komunikaci, postupu akademickým životem a při vstupu na (mezinárodní) trh práce: přípravu životopisů, motivačních dopisů, přihlášek na stipendijní programy i zvládnutí přijímacích pohovorů. Studenti si vyzkoušeli krátké sebeprezentace formou „one-minute speech“, procvičili sebereflexi a své znalosti ověřili v interaktivním kvízu. V rámci samostatné přípravy si vytvořili vlastní životopis a dostali na něj zpětnou vazbu.
Pozitivní ohlasy studentů i učitelů potvrzují, že projekt odpovídá reálným potřebám. Mladí lidé získávají sebevědomí, kompetence a motivaci k dalšímu studiu i profesnímu rozvoji. Zároveň se ukazuje, že právě osobní kontakt a interaktivní formy výuky jsou nejúčinnější cestou k integraci. Do budoucna se nabízí rozšíření spolupráce o nové společné projekty, posílení studentských mobilit a vytváření sdílených tréninkových programů. Tímto směrem by se měla ubírat i akademická diplomacie, která ukazuje, že vzdělávání není jen přenosem znalostí, ale také mocným nástrojem solidarity a podpory v časech krize.